Upravit stránku

Dálniční tunel Valík

V září roku 2006 byl v České republice otevřen první dálniční tunel Valík na obchvatu Plzně na trase D5. Firma Proteco s.r.o.  ve spolupráci s firmou  Teco a.s. zajišťovala dodávku ASŘTP v rozsahu:

  • projektová dokumentace ASŘTP
  • dodávku HW (systém TECOMAT TC700)
  • dodávku HW pro dispečerské pracoviště v SSÚD Svojkovice a provozně technický objektu (PTO) tunelu
  • dodávku SW pro technologickou a dopravní část tunelu
  • dodávku SCADA systému Reliance 3 pro monitorování celého tunelu
Stavební část tunelu zajišťovaly firmy Metrostav, Dálniční stavby a Berger Bohemia, technologické vybavení tunelu firma AŽD Praha a.s. Tento tunel byl již navržen tak, aby splňoval veškeré technické podmínky pro technologické vybavení tunelů pozemních komunikací a normy Evropské unie, které se tunelů týkají. Proto je také vybaven nejmodernější dostupnou technikou jako je:

 

  • Nepřetržitým kamerovým dohledem s videodetekcí incidentů. Řídicí systém vyhodnocuje vzniklé incidenty a dle daných pravidel zobrazuje příslušné obrazy na velkoplošné zobrazovací stěně v SSÚD.
  • Požárním systémem, který automaticky detekuje místo požáru. Řídicí systém s touto znalostí zahájí řešení havarijní situace dle předpřipravených scénářů.
  • Účinnou vzduchotechnikou, která je navržena i na odvětrání tunelu při požáru přímo v tunelu.
  • Osvětlením, jehož intenzita je řízena podle intenzity jasu vně tunelu a dopravní situace v tunelu
  • Automatickým záskokovým systémem napájení
  • Akustickou signalizací pro řízenou evakuaci lidí z tunelu v případě havárie v tunelu.
  • Měřením fyzikálních veličin v a vně tunelu a na jejich základě informovat řidiče na možné nebezpečí (námraze, silný vítr atd.)
  • Proměnným dopravním značením umožňujícím řídit dopravu před vjezdy do tunelu

Systém řízení tunelu je rozdělen do dvou částí. Na řízení technologické vybavenosti tunelu a na řízení dopravy v předtunelové části tunelu a v samotném tunelu pomocí proměnného dopravního značení.

Technologická část tunelu se řízena několika rámovým PLC TC700. Z důvodu bezpečnosti je centrální jednotka a klíčové signály navrženy redundantně. Tato část dále komunikuje s EPS , GPS systémem synchronizace času, PLC dopravy a PLC pro řízení technologie v PTO.

Doprava tunelu je řízena redundantním PLC TC700. Tento systém zajišťuje nastavení příslušného dopravního stavu na 6-ti portálech v tunelu a na 8-mi portálech na předtunelových úsecích. Tento systém dále komunikuje s kamerovým dohledem, videodetekcí, ústřednou dopravních přestupků a vážení vozidel a s dálničním informačním systémem. Každý portál je vybaven jedním PLC TC700 komunikujícím s dopravním značením na portálu a snímajícím další dopravní informace jako je např. hustota dopravy.

Řídicí systém:Tecomat TC700
Vizualizace:Reliance 4

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti